World Traveling Udon Maker's journey 世界を旅するうどん屋の旅

【World traveling Japanese handmade udon chef visits your kitchen. 世界を旅する本格手打ち讃岐うどん屋が、あなたのキッチンへ】 Bookings available from all over the world 世界中どこからでも予約お待ちしてます

Value of bargain 値切りから考えるお金の価値(1)

Udon Challenge 290/1200 #kenya #nairobi

Another workshop held in Nairobi! I was lucky enough to be able to stay in this beautiful house for few nights because of their favors. Atmosphere here is very different from downtown(check photos below) even in the same city!

怒涛のナイロビうどんワークショップ、お次はこちら!相変わらず、ご好意により何泊かこちらでお世話になっていました。下の写真のようなダウンタウンと呼ばれるエリアから、違うエリアに行くだけで、同じナイロビでも全く雰囲気が違います! 

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Photos of downtown of Nairobi Kenya, known as one of most dangerous districts in Africa. But I felt it is a bit exaggerated after staying in the area for about a week. There are some unsafe looking spots, but other areas in downtown are rather interesting with local Kenyan vibes!

ケニアのナイロビのダウンタウンと呼ばれるエリアの様子です。事前情報によるとすこぶる危険だと色々なところで書かれていますが、1週間くらいいましたが少し大袈裟に書かれている気がしました。一部雰囲気の悪い場所もありますが、むしろケニアのリアルが感じられてディープで面白い!

 

Value of money learnt from bargain(1)

For travelers, bargain is a part of daily lives. What does it mean to bargain for you?

When I was in India, I introduced the hostel I was staying to my Japanese friend because it was cheap and nice. The price told to him was already cheap as I introduced him, but he kept on doing bargain. I understand that Japanese people are likely to be asked for twice or three times the actual price and he sure wants to prevent it. But I felt it’s rude to bargain for $5 room. The hostel owner sure wasn’t asking for twice the actual price, and he needs to make a living out of it as well.

When I was in Tanzania, I requested an order-made shirt. Again, there is another bargain and negotiation here. But if I ask for discount in this kind of case, the sewers would lose their motivations and I guessed that the outcome of my shirt might not be as nice as it should be. Price has more meanings than just numbers, and it symbolizes the amount of energy they put into. Values of things or services become more clear when comparing machine made mass produced stuff versus handmade only-one product.

One of some frequently asked questions when traveling is “how much do YOU want to pay?” when asking “how much is it?”. It seems like some people hate this question, but I feel it’s very important question, which really makes me think “so how much would I like to pay for this? How much does it worth?” , actually grabbing a product with your hands. For example, how much would you pay for a piece of artwork done by unknown artist that is very similar to Piccasso’s artwork? We all should not get used to fixed price.

値切りから考えるお金の価値(1)

旅人にとって値切りは日常である。値切りをすることの真意を考えてみる。

インドで旅をしている時に、安くて素敵な宿があるということで日本人旅人に私が滞在していた宿を紹介したことがある。私経由の紹介なので、すでに言い値よりも安いのだが、彼は更に値下げ交渉を続けた。カモにされやすい日本人のせめてもの防衛本能としての値段交渉なのだろうが、正直一泊300円程の値段に対して、さらに値段交渉するのは、宿の方に失礼だと思った。なぜなら全くふっかけてきていないし、彼らにだって生活があるからである。

例えば、この前タンザニアでアフリカの布を使ったオーダーメイドの服を作ってもらった。その時も値段交渉はどうしても発生するのだが、このような手作業が含まれる仕事依頼で値段を必要以上に下げると、作り手にやる気を無くさせ、出来上がりのクオリティが下がると思った。値段は単なる数字である以上に、作り手のモチベが数値化されたものであるとも捉えらえる。物やサービスの価値というのは、機械で大量生産された定価のあるものだとわかりづらいが、手作りのもの一点品等で例えるとわかりやすい。

日本人旅人が苦手な質問で「いくら?」と尋ねると、「いくらなら払う?」とおうむ返しされるパターンがある。この質問を嫌う人が多いが、結構、的を得た重要な質問だと思う。定価を示されずに、実際に手にとってみて「いくらであれば買いたいか」と考えることは物の価値を考えさせらえる結構大事な作業だと思う。例えば、ピカソの絵に酷似した無名アーティストの一点物の絵はいくらなのだろうか?定価に慣れ過ぎてはいけないと思う。